Ortorexi - ingen sjukdom - ohälsosam livsstil

Ortorexi betecknar en fixering vid en "hälsosam" livsstil, präglad av tex överdriven träning och nyttigt ätande. Ortorexi har likheter med och överlappar till viss del med ätstörningarna, framför allt Anorexia Nervousa, men är mera att betrakta som ett överdrivet uttryck för rådande samhälleliga trender och värderingar. En ortorektikers mål är att vara den ultimata hälsosamma människan.

- Jag undrar när denna träningsmani ska avta! Det blir bara värre, och värre för varje dag som går tycker jag. & alla dessa träningsbloggar/instagramkonto där man ska visa upp sig & söka denna bekräftelse från allt & alla människor runt omkring sig. Visst att man vill sträva efter att få "Den perfekta" kroppen. Men vad är perfekt ? Ingen är väl perfekt ? Det jag kanske tycker är perfekt, kanske inte är perfekt för någon annan?

Sen är det en livsstil att vara hälsosam, & det är verkligen ett kryss i taket för dem som är det, om man håller det på en bra nivå. Det som är hälsosamt för mig, är att man rör på sig regelbundet, istället för att ta bilen till affären - Gå eller cykla istället. Ut & ta sig en rask promenad, hoppa av en hållplats tidigare & gå till jobb, ta sig till gymmet 1-3 dagar i veckan, bara för att aktivera sig ,känna sig piggare & även för att det är kul. Äta med jämna mellanrum , frukost (viktigaste målet på dagen) frukt på förmiddagen , lunch, mellanmål , & sen kvällsmat. Sådär kan det se ut mitt i veckan. På helgen får man lov att köpa sig en godispåse/chipspåse eller kanske ta sig en öl? Jag är väl inte ohälsosam för det?. 

Sen har vi "Stina", hon tränar 6-8 gånger i veckan, hon lägger upp schema vecka för vecka hur träningarna ska se ut, & skulle hon missa en träning då går hennes värld under. Såfort hon ska äta så väger hon upp all mat, spenderar mycket extra mycket tid i köket helt enkelt. Ibland på helgerna går hennes vänner ut för att käka, men Stina har träning inplanerad så det kan hon inte , & sådär brukar det vara, att hon är tvungen att tacka nej till sina vänner. ( det är väl klart att vänner tröttnar på en som tar träning i förstahand? Handlar det om en gång - FINE! Men alltid ). Hon strävar även över att ha så lite fettmassa som möjligt . Uppdaterar sin instagram iallafall en gång om dagen, "bild" på mat som man så noga vägt upp. Skriver vilka övningar man gjort på gymmet, & vilka mål man klarat & hela tiden bygger på fler & fler mål, det tar aldrig slut. & varför inte en magbild? "Ohh bara lite fett till ska bort sen syns rutorna ännu mer". Ska hela tiden ha den har bekräftelsen, som folk runtomkring tillsist tröttnar på, för att man lider av ohälsosam livsstil "ortorexi". 

Slutsats ...

Hälsosam : Du kan träna 2-4 dagar mitt i veckan för att du tycker det är kul, du känner dig piggare , äta nyttigt & rikligt med mat. För att till helgen kunna unna dig en saftig pizza , en fet godispåse & varför inte en påse chips. Medans helgen efter umgås med nära & kära och kanske öppna bag in boxen. 

Ohälsosam: Du tränar intensivt alla dagar i veckan , ibland kanske du till och med har 2 träningspass om dagen. { din kropp har du fått för att du ska kunna vila också. } Du går inte till gymmet eller tränar för att de är kul, utan för att, skulle du missa en träning så får du panik, eller ångest. Att varje dag 24h om dygnet , 365 dagar om året väga upp allt du äter. Att aldrig känna att du är värd att unna dig de där lilla extra på helgen. Att ta träningen före alla andra, att glömma dina nära & kära. & även "övertala" andra "men jag har en PT", jo hallå tjena ? De flesta personligatränare har också någon form av ohälsosam livsstil. 


- mina åsikter & jag står för dem. Men jag tycker det är galet, hur långt det har gått med denna träning & kropps ideal. Att man inte kan hålla en balans i det hela. - berätta gärna hur ni ser på saken ?




#1 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

jag tror att det är lätt att hamna där, tyvärr.. Skulle inte säga att de är galet men det är helt klart ohälsosamt

Svar: Nej det är ju inget man kan hjälpa , samma sak med anorexi , de sitter i huvudet .! (Anorexi har jag haft). Men de finns hjälp att få:)
emwem.blogg.se

#2 - - shazi:

älskar dina ögon

Svar: Tack vad glad jag blir :)
emwem.blogg.se